Spotifys organisation

På nästan varje föreläsning jag har om flödeseffektivitet och lean får jag kommentaren:

”jo det är fint men vi tillverkar inte bilar, hur funkar det här för mjukvaruföretag?”

Tack vare Anders Ivarsson och Henrik Kniberg kan jag och hela agila communityt svara på den frågan. De har beskrivit hur Spotify, som är ett paradexempel på anpassningsbarhet, är organserade. Även de har en form av matrisorganisation men den fokuserar på ett annat sätt, nämligen på att leverera.

De ser det som en självklarhet att varje team har tillgång till en agil coach. Eftersom varje team är självgående baserad på input från produktägaren så behövs inte längre en projektledare i operativ mening utan denne kan på fulltid ägna sig åt att hjälpa teamet till att prestera bättre och smartare. Kort och gott en agil coach.

Läs hela artikeln här.

Och här är en recension i TechCrunch.

För er som vill höra istället för att läsa så kommer Ivarsson och Kniberg att presentera detta på JFokus i februari 2013.

ps. Visste ni att Telia hade liknande tjänst som Spotify redan 2009. De fyra stora skivbolag var knutna och prenumerationen kostade 99kr/månad. Läs mer i NyTekink och på Telias sida.